Magyar-Szlovák Két Tanítási Nyelvű Nemzetiségi Általános Iskola és Kollégium

„Cultural heritage education and story telling” avagy hogyan integráljuk a kulturális örökségünket a helyi népismeret oktatásába történetmesélés módszereivel

Iskolánk – Erasmus+ akkreditált intézményként – 2023. év nyarán a job shadowing típusú mobilitás mellett a „Kulturális örökség oktatása és történetmesélés” című külföldi továbbképzésen való részvételt is támogatta pedagógusai részére. 

Az olaszországi ötnapos tanfolyam programjának első napja a képzés helyszínét bemutató négyórás séta volt annak kulturális/földrajzi, és történelmi összefüggéseivel. Így a résztvevők ismerkedése is elejét vette, mely másnap már a tanteremben folytatódott. A kiutazó pedagógusok prezentációt tartottak intézményeikről. Az első előadás az Európai Unió oktatási politikáját és stratégiáját, annak akciótervei mutatta be, melyet a 21. századi kulcskompetenciák és készségek bemutatása követett. További előadások címei: „Kooperatív tanulás, vegyes tantermi rend, és fordított osztályterem szerepe Európában” már interaktív jelleggel lettek beépítve a programba. A képzés harmadik napján a kulturális örökség oktatásában jól alkalmazható informatikai eszközökről szólt az előadás, miközben a résztvevők saját digitális eszközeit használták (BYOD-Bring your own device), ezzel gyakorlatiassá téve a foglalkozást. A képzés negyedik napján – szintén gyakorlatias feladatokkal színesítve a foglalkozást – a résztvevők a népismeret oktatásában felhasználható „történetmesélő” hang-, és videókészítő platformokkal ismerkedtek meg. A képzés zárónapja tantermen belüli és kívüli feladatokat kínált. A csoportok a feladatok bemutatása alatt egyben értékelték a heti eredményeket.

A tanfolyam célja közvetlenül a kulturális örökségre vonatkozó oktatás módszereinek feltárása a kooperatív tanulás, a vegyes tanulás és az átfordított osztályterem kontextusában. Ezen cél eredménye – iskolánk szintjén – nem formális oktatási módszerekkel és eszközökkel meghatározva elősegíti majd a diákok általi kulturális örökség felfedezését, tanulmányozását és reprezentációját, valamint a kulturális tudatosság és kifejezés kulcskompetenciát. A regionális népismeret oktatásának újítása szorosan kapcsolódik az IKT, valamint digitális eszközök használatához. Az eszközök jól alkalmazhatóak történetmesélés és a kulturális örökség nevelésében is. A fenntartható kulturális örökséggel kapcsolatos oktatáshoz jól hozzájárult a kurzus helyszíne (Tropea) is, mely bár kis városka, de elnyerte a „Kulturális Örökség Európai Éve 2018”, azaz a „Borgo degli Dei” címet. Az dél-olaszországi történelem, hagyományos és kultúra oktatási módszereinek adaptálása a szlovák népismeret és regionális örökségünk oktatásába is beépíthető.

A kurzus fontos részei voltak az ötletbörzék, csoportos foglalkozások, melyek keretében az Európa különböző országaiból érkező pedagógusok együttműködtek és javult a vitakészség. A 28 fő résztvevő – két csoportra bontva – ideális volt, és a jól összeállított programmal, és átgondolt menettel teljesen közel hozta a résztvevőket. Az így kialakult együttműködést, és a kooperáció hatékonyságát itthon is adaptálni kell. A képzésen megismert új multimédiás platformok pl. nem csak az angol nyelvi tanóra, vagy a billingválisan oktatott természettudományos tantárgyban használhatóak, de alkalmas a vezetői szintű értékelésre is.  A választott egyhetes kurzus sok új szakmai kapcsolatot is eredményezett. Ez vezethet új együttműködésekhez későbbi Erasmus+ pályázati típusokban, de önreflexióra és innovatív ötletek cseréjére is adott lehetőséget.