A farsangi időszak elmaradhatatlan étele a szalagos fánk, illetve a csörögefánk. A sátoraljaújhelyi szlovák iskola olyan nemzetiségi intézmény, ahol az élménypedagógiai módszerek és a hagyományőrzés nagyon fontos szerepet játszanak, ezért szlovák népismereti órák keretében, illetve tanórán kívüli foglalkozásokon évente többször hagyományos népi ételeket is készítünk a gyerekekkel.
A volt kollégiumi épületrész felújításának köszönhetően többféle tematikájú tanterem is kialakításra került, amit az átadás után végre birtokba vehettünk. A 4. osztályosok csörögesütéssel avatták föl a tágas, jól felszerelt tankonyhát.
Az osztály öt csoportra osztva dolgozott, mindegyik csoport egy külön adag csörögét készített. A higiéniai nevelést és a balesetvédelmi oktatást követően a munka során a gyerekek matematikai méréssel, mértékváltással, környezetismereti halmazállapot-változásokkal ismerkedtek. A tészta összeállítása, gyúrása, formázása közben fejlődött – többek között – a finommotorikájuk, a szem-kéz koordinációjuk, esztétikai érzékük, illetve jártasságot szerezhettek egyes konyhai műveletekben. A sütés végén a mosogatás, a takarítás, végül pedig a kóstolás sem maradhatott el. A gyerekek az otthonról hozott házi lekvárokkal jóízűen elfogyasztották a csörögét. Végül nem feledkeztek meg arról sem, hogy egy kis kóstolóval megköszönjék az iskola vezetőségének ezt a nem mindennapi lehetőséget.
Ako prví niečo chutné pripraviť v novej učebni varenia v slovenskej škole v Novom Meste pod Šiatrom sa podujali štvrtáci pod vedením ich pani učiteľky Rity Timkó.
Vo fašiangovom období sa ako tradičné jedlo sa pečú šišky alebo kreple, ako ho v nárečí poznáme. Rozhodnutie preto padlo práve na ne. Netradičná hodina, ktorú charakterizovala pedagogická metóda zážitkového vyučovania plne vyhovela požiadavkám vzdelávania na národnostných školách v Maďarsku, ktoré predpisujú integrovanie slovenského národopisu do iných predmetov.
Žiaci v skupinách rozvíjali matematické, prírodovedné a estetické zručnosti, pričom dbali na poriadok a dodržiavanie bezpečnosti práce a čistoty svojho okolia. Napokon ich úsili zavŕšila ochutnávka šišiek, podávaných s domácim lekvárom.
Žiaci si pochúťku nenechali len pre seba. Ponúkli aj učiteľský zbor a vedenie školy, ktorému ďakujú za novú kuchyňu varenia. Vedenie inštitúcie zase verí, že štvrtákov čoskoro budú nasledovať aj ostatné triedy.
Utóirat:
Az iskolavezetése pedig köszönetet mond Timkó Rita 4. osztályos tanító néninek, a cikk megírójának, hogy életre keltette ezt a követendő integrált tanítási módszert.